2J9B5027

En sevilen Klasik Batı Müziği Eserleri

Klasik müziği merak eden, bu müzik türünü dinlemeye zevkli bir giriş yapmak isteyenler için hazırladığım bir derlemeyi aşağıda bulacaksınız. Burada yer verdiklerim, klasik batı müziğinden en bilinen / sevilen / popüler örnekler. Tevazuya hiç gerek yok; kıymet bilenler için değeri çok yüksek bir çalışma oldu.Besteciler soyadlarına göre sıralandı. Bağlantılara tıklayarak Youtube videolarını izleyebilir/dinleyebilirsiniz.Eserlerin İngilizce isimleri verildi, çünkü en çok böyle tanınıyorlar.

[A Short Introduction to Western Classical Music, in Turkish]

Klasik müzik eserleri hâlâ icra edilebiliyorsa, klasik müzik çalgıları hâlâ üretiliyorsa, insanlar çocuklarına hâlâ piyano, keman, bale vb. dersleri aldırıyorsa…. Büyük oranda aşağıda göreceğiniz eserlerin yüzü suyu hürmetine. Yararlı olması dileğiyle…

Albéniz, Isaac (Isaac Manuel Francisco Albéniz y Pascual, 1860

– 1909)
İspanyol piyanist, besteci.Orijinali piyano için yazılmış “Asturias (Leyenda)” adlı eseri ünlüdür.
Orijinali yine piyano için yazılmış olan “Sevilla”sı da güzeldir.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=xfRLMopjDKA

*****
Albinoni, Tomaso (1671 – 1751)
İtalyan Barok Dönem bestecisi.
Günümüzde en çok dinlenen eseri olan “Adagio” (Adagio in G minor for violin, strings and organ / Keman, yaylı çalgılar ve org için Sol minör Adagio) aslında onun kendi eseri değildir!? Şöyle ki; parça onun bazı el yazmalarından yola çıkan müzikolog Remo Giazotto (1910 – 1998) tarafından bestelenmiştir.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=PEzuXJ0rOJM (Etkisini dörde katlayan bir kullanımı için Peter Weir’in “Gallipoli / Gelibolu” (1981) filmine bakınız.)
*****
Allegri, Gregorio (1582 – 1652)
İtalyan besteci ve din adamı.Ünlü eseri “Miserere mei, Deus / Miserere”dir (51. Mezmur’un sözlerini içeren, insan sesiyle yapılan dini müziklere ‘miserere’ deniliyor). Sadece Sistine Şapeli içerisinde ve yılın belli tarihlerinde seslendirilmek üzere bestelenen (aksine davranışlar aforozla cezalandırılıyordu), notaları yayınlanmayan eseri Mozart, on dört yaşında Roma’yı ziyaretinde icra edildiği iki gün dinler. Aklına yazdığı notaları kağıda döker. Notalar onun sayesinde ilk kez 1771’de yayınlanır. Papa XIV. Clement Mozart’ı Roma’ya çağırır, dehasından dolayı kutlar, onun için dua eder. Yayın yasağı de facto kalkmış olur.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=fcWo1hKHu40
*****
Bach, Johann Sebastian (1685 – 1750)
Bu Alman Barok Dönem bestecisinin en bilinen eserleri şunlar:
“Air” ya da “Air on G string” (Daha teknik adıyla: Orchestral Suite No.3, BWV 1068, II. Air). İsmi seksi bir kadın giysisini çağrıştırıyor 🙂 Oldukça rahatlatıcı bir müziktir.
“Cello Suite No.1 /  1 Numaralı Çello Süiti”nin 1’inci bölümü (prelude).
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=PCicM6i59_I
“Goldberg Variations: Aria / Goldberg Çeşitlemeleri: Aria”. Orjinali klavye için bestelenmiş olup bağlantının açacağı videoda Goldberg Çeşitlemeleri’nin efsanevi icracısı Glenn Gold’un piyanoyla yaptığı yorum görülüyor.
“Matthäuspassion / St Matthew Passion / Aziz Matta Pasyonu”dan “Erbarme dich” isimli bölüm. Almanca sözleri ve Türkçe çevirisi şöyle:
          Erbarme dich, mein Gott, um meiner Zähren willen!
          Schaue hier, Herz und Auge weint vor dir bitterlich.
                 Merhamet eyle Tanrım, gözyaşlarım hakkı için!
                 Gör, önünde acı içinde ağlayan yüreği ve gözleri.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=aPAiH9XhTHc
Aynı eserin en son bölümü olan “Wir setzen uns mit Tränen nieder” de etkileyicidir. Etkisini daha da arttıran bir kullanımı için Pier Paolo Passolini’nin “Il Vangelo secondo Matteo / Matta’ya Göre İncil” (1964) adlı filmine bakılabilir.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=39xzdBCA4c0
“Toccata and Fugue in D minor, BWV 565 / Re Minör Tokata ve Füg”: Org için bestelenmiş, kimi zaman korku filmlerinde fon müziği kimi zaman cep telefonlarında zil sesi olarak kullanılmıştır.
*****
Barber, Samuel (1910 – 1981)
ABD’li bestecinin en bilinen eseri, yürek burkan “Adagio for Strings, op.11 / Yaylı Çalgılar İçin Adagio”. 1986 yapımı “Platoon / Müfreze” filminde ABD askerlerinin Vietkong gerillalarına yenilişi sahnesine fon müziği olarak kullanılınca ünü dünyaya yayıldı.
*****
Beethoven, Ludvig van (1770 – 1827)
Klasik ve Romantik Dönemler arasında geçişte eser vermiş Alman besteci.
“Für Elise / Elise İçin” (Bagatelle in A minor, WoO 59 / La minör bagatel). Piyano eğitmenlerinin öğrencilerine çaldırmayı sevdirdiği parça. Yine okul zili müziği bile olmuş bir eser.
“Piano Sonata No. 8 in C minor, Op. 13 / Sonata Pathétique / Patetik Sonat”ın 2’inci bölümü.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=vGq3-Fi_zQY

“Piano Sonata No. 14 in C-sharp minor, “Quasi una fantasia”, Op. 27 No.2″ya da daha bilinen adıyla “Moonlight Sonata / Ay Işığı Sonatı” nın 1’inci bölümü.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=O6txOvK-mAk

“Symphony No. 5 in C minor, Op. 67 / 67 Eser Numaralı Do minör 5’inci Senfoni” nin 1. bölümü (Allegro con brio). Birçok kere disko, new age, ambient müzik türlerine uyarlanmıştır.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=22wEhOdfAfA

“Symphony No. 7 in A major, Op. 92 / La Majör 7’nci Senfoni”nin (1812)2’inci bölümü (Allegretto). Kullanıldığı filmler: “Kings Speech / Zoraki Kral” (2010), “The Man from Earth” (2007). Hakkında yapılan çağdaş yorumlar arasında “Bipolar (Manik-Depresif) Bozukluğun Müzikal Hâli” de vardır.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=wBfKXHoSvDM


“Symphony No. 9 in D minor, Op. 125, ‘Choral’ / 125 Eser Numaralı Re Minör 9’uncu Senfoni, ‘Korolu'”. Bu eserin korolu son bölümü çok ünlüdür. Avrupa Birliği’nin gayrı resmi marşı. Melodisi ilkokullarda zil sesi olarak kullanılmıştır. Bu bölümün bir diğer adı O Freunde, nicht diese Töne! / Ode to Joy / Ah dostlarım, bu seslere gerek yok! / Neşeye Övgü”. Korolu bölüm videonun 6 dakika 43’üncü saniyesinde başlıyor.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=bDsx7XA-W54

*****
Bellini, Vincenzo (1801 – 1835)
İtalyan opera bestecisi Bellini’nin iki perdeli lirik trajedi tarzı operası “Norma”nın (1831) birinci perdesindeki “Casta Diva” 19’uncu yüzyılın en ünlü aryalarından birisidir.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=c3iFRaTwwj0
*****

Bizet, Georges (Alexandre César Léopold Bizet, 1838 – 1875)
Operalarıyla tanınan Fransız besteci.

“Carmen” (1875) operasının birinci perdesinde bulunan “Habenera / L’amour est un oiseau rebelle / Love is a rebellious bird / Aşk asi bir kuştur”bölümü çok bilinir.
Aynı operanın ikinci perdesindeki “Votre toast, je peux vous le rendre / Toredor’s Song” da çok ünlüdür.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=e5qmSEvDEGs (Esas bilinen kısım 33’üncü saniyede başlıyor).
“Les Pêcheurs de Perles / The Pearl Fishers / İnci Avcıları” adlı üç perdelik operasının iki bölümü ünlüdür.
A- 1’inci perdeden “Au fond du temple saint / In the Depths of the Temple / Tapınağın Derinliklerinde / Pearl Fishers’ Duet / İnci Avcılarının Düeti”.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=ZORqZv3odh8 (Asıl ünlü kısım videonun 1 dakika 43’üncü saniyesinde başlar.)
B- Yine 1’inci perde’den; “A cette voix… Je crois entendre encore“. Gözyaşları göz pınarlarının kapısını zorlamaya başlar.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=bNwhHwFl_JE (Asıl ünlü kısım videonun 1 dakika 39’uncu saniyesinde başlar).
*****

Borodin, Aleksandr (Александр Порфирьевич Бородин / Alexander Porfiryevich Borodin, 1833 – 1887)

Rus besteci, hekim ve kimyager.

“Князь Игорь / Knyaz’ Igor’ / Prince Igor / Prens İgor”; Rimski-Korsakov tarafından 1890 yılında tamamlan bu dört perdelik operanın ikinci perdesindeki “Dance of the Polovtsian Maidens / Poloveç (Kuman) Kızlarının Dansı” kısmı çok ünlüdür.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=t8C8frqCKKg 
*****
Brahms, Johannes (1833 – 1897)
Alman piyanist, besteci.

“Cello Sonata No. 1 in E minor, Op. 38 / 1 Numaralı Çello Sonatı”nın 1’inci bölümü (Allegro non troppo).
“Hungarian Dances / Ungarische Tänze / Macar Dansları”; 21 parçadan oluşan ve Macar ezgilerini temel alan bir eserdir. En ünlü parçası “Hungarian Dance No. 5 / 5 Numaralı Macar Dansı”dır. Bu parça Charlie Chaplin’in 1940 tarihli “The Great Dictator / Büyük Diktatör” filminin tıraş sahnesinde kullanılmıştır (hızlı bir tıraş olmuştur).
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=monaXOpmH1U (Chaplin’in filmindeki sahneye link)

*****
Chopin, Frédéric (Fryderyk Franciszek Chopin, 1810 – 1849)

Hayatının ikinci yarısını Fransa’da geçiren Polonyalı piyanist besteci.

“Fantaisie-Impromptu in C-sharp minor,Op. posth. 66″ isimli piyano kompozisyonu.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=qa0Z6g1XJkU“Nocturnes, Op. 9 / Noktürnler” (1833)’den 2’incisi (Nocturne in E-flat major, Op. 9, No. 2).
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=EvxS_bJ0yOU

“Piano Sonata No. 2 in B-flat minor, Op. 35 / 2 Numaralı Si-Bemol Piyano Sonatı” ndan “Marche Funèbre / Funeral March / Cenaze Marşı” adıyla ünlenmiş 3. (lento) bölüm.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=Hgw_RD_1_5I
Bağlantı (bando versiyonu): http://www.youtube.com/watch?v=5NKMk8IpcV8

*****

Çaykovski, Peter İliç (Пётр Ильи́ч Чайко́вский /  Peter Ilyich Tchaikovsky, 1840 -1893)
Daha çok bale süitleriyle tanınan Rus besteci.

“1812 Overture / The Year 1812 (festival overture in E-flat major, Op. 49) / Mi Bemol Majör 1812 Üvertürü” (1880), Napoleon komutasındaki Fransız ordusunun, Ruslar tarafından (Moskova’dan Avrupa’nın içlerine doğru) geri çekilmeye zorlandığı yıl üzerine yaptığı bestedir. Amerikalılar tarafından Ruslardan daha fazla benimsenmiş ve vatansever duygularla 4 Temmuz  Bağımsızlık Günü törenlerinde sıkça çalınır olmuştur.
Щелкунчик / Şçelkunçik / The Nutcracker / Fındıkkıran” (1892) Hoffman’ın bir masalından uyarlanan iki perdelik balenin bir çok kısmı tanınır. Bir örnek veriyorum; 2’inci perdeden “Dance of the Mirlitons / Mirlitonların (Yer Armutlarının) Dansı”
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=qBDODIWeKbE

Лебединое озеро / Lebedinoye ozero / Swan Lake / Kuğu Gölü” bale süitinin 2’inci perdesinden meşhur bir parça (Scene). Fon müziği olarak kullanıldığı filmler: “Billy Elliot” (2000), “Black Swan / Siyah Kuğu” (2010).

“Piano Concerto No. 1 in B-flat minor, Op. 23 / 1 Numaralı Piyano Konçertosu”nun birinci bölümü (Allegro non troppo e molto maestoso – Allegro con spirito (B flat minor → B flat major) görkemli bir açılışın ardından su gibi akar gider. 1971 tarihli Hal Ashby filmi “Harold and Maude”da fon müziği olarak kullanılmıştır.

*****

Debussy, Claude (1862 – 1918)
Fransız besteci.

“Arabesques / Deux Arabesques / Two Arabesques / Arabeskler / İki Arabesk” (1888 – 1891) adlı piyano eserinin ilk bölümü “Arabesque No. 1. Andantino con moto” ruhu yıkar paklar.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=A6s49OKp6aE

“Suite bergamasque” isimli piyano dört bölümlü süitinin 3’üncü bölümü olan“Clair de Lune / Ay Işığı” alır götürür insanı.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=ZIsQPdC9YnY
*****
Delibes, Léo (1836 – 1891)
Fransız besteci.

“Lakmé” (1883) isimli üç perdelik operasının 1’inci perdesindeki “Sous le dôme épais / The Flower Duet / Çiçek Düeti” çok ünlüdür. Düetin sözleri, 1983 tarihli Tony Scott filmi “The Hunger / Açlık”da önemli bir yere sahiptir.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=M9NK-EbUAao (1 dakika 15’inci saniyeden sonraya dikkat)
*****
Dvořák, Antonín (1841 – 1904)

Çek besteci. Soyadı Dvorjak şeklinde telaffuz edilir.
Rusalka” isimli Çekçe sözleri olan ‘lirik peri masalı’nın birinci perdesinde bulunan “Měsíčku na nebi hlubokém / Song to the Moon / Ay İçin Yazılmış Şarkı” çok ünlüdür.
“Slovanské Tance, Op. 46 / Slavonic Dances / Slovak Dansları” 16 orkestra parçasından oluşur. Bu parçalardan 1’incisi (Furiant: Presto) çok enerjiktir.
Bağlantı:  http://www.youtube.com/watch?v=KtE3P8Z15Pk


Symfonie č. 9 e moll „Z nového světa“ / Symphony No. 9 in E Minor From the New World, Op. 95, B. 178 / Mi minör 9’uncu Senfoni; ‘Yeni Dünya’dan’ “ (1893)’nin 4’üncü bölümünün başlangıcı çok ünlüdür.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=KtE3P8Z15Pk
*****

Fauré, Gabriel (1845 – 1924)
Fransız besteci, orgcu.

“Pavane in F-sharp minor, Op. 50 / Pavane” (1887) adlı eseri insanın içine derhal işleyen bir melodidir.

Bağlantı (korolu versiyon): http://www.youtube.com/watch?v=ZuM6tFwYaoI
“Requiem in D minor, Op. 48 / Re minör Requiem” (1887 – 1890) adlı eserinin “In Paradisum / Cennette” isimli son bölümü ünlüdür. Sinemada bir kullanımı için bakınız, Terence Malick’in “The Thin Red Line / İnce Kırmızı Hat” (1998).
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=WPLBvZ4rCFw

Aynı eserden “Pie Jesu” ariası da duygulandırır insanı.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=dHbUebcQopo
*****
Gershwin, George (1898 – 1937)
ABD’li piyanist, besteci.“Rhapsody in Blue / Mavi Rapsodi” (1924) isimli eseri ünlüdür.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=qLTManObB40
*****
Grieg, Edvard (1843 – 1907)
Norveçli besteci.

Peer Gynt Suite No. 1 (Op. 46)‘in 1’inci bölümü olan Morgenstemning / Morning Mood / Sabah Duyguları” çok ünlüdür.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=qAMLCDnCLzs

Yukarıda adı geçen eserin 4’üncü ve son bölümü olan I Dovregubbens hall / In the Hall of the Mountain King / Dağ Kralının Salonunda” da çok bilinir.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=dRpzxKsSEZg

Peer Gynt Suite No. 2, Op. 55‘in 4’üncü ve son bölümü olan Solveigs Sang / Solveig’s Song /  Solveig’in Şarkısı” şahane bir parçadır.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=eolykko5eM0
*****

Haçaturyan, Aram (Արամ Խաչատրյան / Ара́м Ильи́ч Хачатуря́н / Aram Khachaturian, 1903 – 1978)

Ermeni besteci.

Գայանե / Гаянэ / Gayaneh / Gayane” (1942) adlı dört perdelik balesinin son perdesindeki “Սուսերով պար / Suserov par / Sabre Dance / Hançer Dansı”bölümü çok ünlüdür.
“Spartak / Spartacus / Spartaküs” (1958) adlı üç perdelik balesinin ikinci perdesinden “Adagio of Spartacus and Phrygia / Spartacus Adagio” isimli bölüm etkileyicidir. Coen Biraderlerin “The Hudsucker Proxy / Bir Şirket Komedisi” (1994) filminde fon müziği olarak kullanılmıştır.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=86v05kSTZ3Y
*****

Handel, George Friederic (Georg Friedrich Händel, 1685 – 1759)

Almanya doğumlu Britanyalı Barok Dönem bestecisi.

“Messiah, HWV 56 / Mesih” (1741) oratoryosunun 7’inci sahnesindeki“Hallelujah (Chorus) / Şükür (Korosu)” kısmı Hristiyan toplumlarında çok ünlüdür.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=usfiAsWR4qU

“Rinaldo” (1711) isimli İtalyanca operasındaki, soprano için yazılmış “Lascia ch’io pianga” ariası çabucak sarıp sarmalar insanı. Lars von Trier’in “Antichrist / Deccal” ve Gérard Corbiau’nun “Farinelli” (1994) filmlerinde kullanılmıştır.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=vhpD5JbChPQ

“Saraband, HWV 425 / Sarabande” adlı orkestra müziği tüyleri diken diken eder. Stanley Kubrick’in “Barry Lyndon” (1975) filmindeki kullanımı ve aranjmanı etkisini beşe katlamıştır.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=erKsIJyfB_Q

“Zadok the Priest, HWV 258 / Vaiz Zadok” (1727), Büyük Britanya Kralı II. George’un taç giyme töreni için bestelendi. UEFA Şampiyonlar Ligi Marşı olarak Avrupa maçlarının televizyon yayınından önce çalarlar.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=p1W1XJ96y9k
*****

Liszt, Franz (Liszt Ferencz / Franz Ritter von Liszt, 1811 – 1886)

Macar besteci, orkestra şefi, piyanist ve müzik öğretmeni.

Liszt piyano için 19 adet “Hungarian Rhapsody / Macar Rapsodisi” besteledi. Bunlardan en ünlüsü 2 numaralı olanı (Hungarian Rhapsody No. 2, S.244/2).
Bağlantı (Orkestra versiyonu için) : http://www.youtube.com/watch?v=goeOUTRy2es
*****
Mahler, Gustav (1860 – 1911)
Alman besteci, orkestra şefi.

“Symphony No. 5 / 5’inci Senfoni” adlı beş bölümlü eserinin 4’üncü bölümü (Adagietto. Sehr langsam) insanı derinden etkiler. Bu parçanın, etkisini kat kat arttıran bir kullanımı için Luchino Visconti’nin Thomas Mann’ın “Der Tod in Venedig / Venedik’te Ölüm” adlı kısa romanından uyarladığı “Morte a Venezia / Death in Venice” (1971) filmine bakılabilir.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=CFQQsu6VBYA
*****

Mascagni, Pietro (Pietro Antonio Stefano Mascagni, 1863 – 1945)

 

“Cavalleria Rusticana / Rustic Chivalry” (1890) isimli operasının“Intermezzo” bölümü çok etkileyicidir. Müziğin etkisini arttıran bir kullanımı için Martin Scorsese’nin “Raging Bull / Öfkeli Boğa” filminin başlangıcına bakılabilir.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=7OvsVSWB4TI
Bağlantı (“Raging Bull”): http://www.youtube.com/watch?v=yXdvq1JZfWA

*****
Massenet, Jules (Jules Émile Frédéric Massenet, 1842 – 1912)
Operalarıyla tanınan Fransız besteci.

“Thaïs” (1894) isimli üç perdelik operasının “Méditation / Meditasyon / Tefekkür” isimli bölümü çok ünlüdür.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=6X2Nvx–k1U
*****

Mendelssohn, Felix (Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy, 1809 – 1849)

Romantik Dönem Alman bestecisi, piyanist, orgcu.

En ünlü eseri, Batı toplumlarındaki düğün törenlerinde sıkça çalınan, onun Shakespeare’in “A Midsummer Night’s Dream / Bir Yaz Gecesi Rüyası”oyunu için bestelediği müziğin “Wedding March / Düğün Marşı” adıyla nam salan bölümü.
“Violin Concerto in E minor, Op. 64 / 64 Eser Numaralı Mi minör Keman Konçertosu”nun 1’inci bölümü (Allegro molto appassionato).

*****

Mozart, Wolfgang Amadeus (1756 – 1791)
Bir deha olduğu kabul edilen Avusturyalı Klasik Dönem bestecisi.
“Serenade No. 13 for String Quartet & Bass in G major, K. 525 / Eine kleine Nachtmusik / Küçük Bir Gece Müziği “nin 1’inci bölümü (Allegro).

“Piano Concerto No. 21 in C major, K. 467 / 21 Numaralı Piyano Konçertosu”nun “Elvira Madigan” adıyla ünlü 2’nci bölümü(Andante). Rahatlatıcı klasiklerdendir. Bir bahar sevinci esinler insana.
“Piano Concerto No. 23 in A major, K. 488 / 23 Numaralı Piyano Konçertosu”nun ikinci bölümü (Adagio / Andante) sakin sakin çağıldar.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=DRobAAY5VGw

“Requiem Mass in D minor [Re minör] K.626”nın “Lacrimosa” bölümü.Mozart’ın ölüm döşeğinde olduğundan bitiremediği, öğrencisi Franz Xaver Süssmayr tarafından tamamlanan “Requiem / Ağıt”ından çok hüzünlü bir bölüm.
Bizim “Türk Marşı” olarak isimlendirmeyi sevdiğimiz “Rondo Alla Turca / Alla Turca / Alaturka Rondo / Alaturka (müzik)” (Piano Sonata No. 11 in A major, KV 331 / 11 Numaralı La majör Piyano Sonatı, 3. bölüm).
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=geER3iQDO5k

“Symphony No. 40 in G minor, K. 550 / 40’ıncı Senfoni” (1788) nin 1’inci bölümü (Molto Allegro).

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=mG0Fx-JtANs
*****
Mussorgsky, Modest (Modest Petrovich Mussorgsky / Модéст Петрóвич Мýсоргский, 1839 – 1881)
Rus besteci.

“Ночь на лысой горе / Noch’ na lïsoy gore / Night on Bald Mountain / Kel Dağda Gece” (1867) isimli bestesi ünlüdür. Korku temalı görsellere çok fon müziği olmuşluğu vardır.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=iCEDfZgDPS8
*****
Orff, Carl (1895 – 1982)
Alman besteci.

En tanınan eseri 1937 tarihli “Carmina Burana” kantatıdır. Kantatın en meşhur bölümü; “Fortuna Imperatrix Mundi / Fortune Empress of the World / Talih, Dünya’nın İmparatoriçesi” isimli birinci bölümün başlangıcı; “O Fortuna / O Fortune / Ah, Talih (Tanrıçası)”
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=AP_CSQgBPpQ (İlk 2 dakika 33 saniye “O Fortuna”. Gerisi yine sıkı bir parça olan “Fortune plango vulnera / I lament the wounds that Fortune deals”.)

*****
Pachelbel, Johann (1653 – 1706)
Alman Barok Dönem bestecisi.

En ünlü eseri “Canon in D / Kanon”. İnsana bir coşku veriverir.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=JvNQLJ1_HQ0
*****

Prokofiev, Sergei (Серге́й Серге́евич Проко́фьев / Sergei Sergeyevich Prokofiev, 1891 – 1953)

Rus besteci, piyanist ve orkestra şefi.

Shakespeare’in eserinden esinlenerek bestelediği Ромео и Джульетта / Romeo and Juliet (Op. 64) / Romeo ve Jülyet” balesinin 1’inci perdesindeki “Танец рыцарей / Montagues and Capulets / Dance of the Knights / Mantagüler ve Kapuletler / Şövalyelerin Dansı” (13. bölüm) ünlüdür.
*****
Puccini, Giacomo (1858 – 1924)
İtalyan opera bestecisi.

1918 tarihli “Gianni Schicchi” adlı operasındaki “O mio babbino caro / Oh My Beloved Father / Ah Aziz Babacığım” isimli aria ünlüdür.

*****
Purcell, Henry (1659 – 1695)
İngiliz besteci.

“Music for the Funeral of Queen Mary, Z. 860 / Kraliçe Mary’nin Cenaze Töreni İçin Müzik” adlı eserinin “March / Marş” kısmı ünlüdür.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=xWRcx9LHBJU
(Marş’ın kasten bozuk çalınmış bir versiyonu “A Clockwork Orange / Otomatik Portakal” (1971) filminin başlangıcında fon müziği olarak kullanılmıştır. Bunun için bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=HI-mDTdeKR8)

*****

Rimski-Korsakov, Nikolay (Nikolai Andreyevich Rimsky-Korsakov / Никола́й Андре́евич Ри́мский-Ко́рсаков, 1844 – 1908)
Rus besteci.
Шехерезада / Sheherazade / Scheherazade / Şehrazad” isimli, ilhamını Binbir Gece Masalları’ndan almış senfonik bale süitinin tamamı çok güzeldir. Barış Manço’nun bu süitten yola çıkarak bestelediği aynı isimli İngilizce sözlü bir parçası vardır.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=iofbg-awH3I (Burada ikinci bölüme link verdim: II. The Kalendar Prince / Prens Kalender (Lento — Andantino — Allegro molto — Vivace scherzando — Moderato assai — Allegro molto ed animato))
Сказка о царе Салтане / Skazka o Tsare Saltane / The Tale of Tsar Saltan” adlı operanın 3’üncü perdesinden “Flight of the Bumblebee / Bal Arısının Uçuşu” gözünüzde olayı aynen canlandırır.

*****
Ravel, Maurice (1875 – 1937)
Fransız besteci.

Aynı melodinin farklı enstrümanlarla tekrar tekrar (17 kere) çalınmasından oluşan“Boléro” (1928) adlı eseri çok ünlüdür. “10” (1979) isimli filmde bolca kulanılmıştır.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=KK23BhEQVyU
*****
Rodrigo, Joaquin (1901 – 1999)
İspanyol besteci ve piyano virtüözü (üstadı). Küçük yaşta kör olmuştur.

1939’da bestelediği üç bölümlü “Concierto de Aranjuez / Aranjuez Konçertosu” (özellikle “Adagio” bölümü [ikinci bölüm]) en tanınmış eseridir. Şiir okumalarına fon yapıldığı çok olmuştur. Deniz Gezmiş’in, idamından önceki son isteği çay içerken bu müziği dinlemek olmuş.

*****
Rossini, Gioachino (1792 – 1868)
39 operası mevcut İtalyan besteci.

“Guglielmo Tell / Guillaume Tell / William Tell” (1829) isimli dört perdelik operasının “Overture / Uvertür” bölümünün finali büyük bir üne sahiptir.
“Il Barbiere di Siviglia / The Barber of Seville / Seville Berberi” (1816) isimli iki perdelik operasının birinci perdesinde, Figaro adlı karakterin seslendirdiği“Largo al factotum della città” aryası enerjikliğiyle ünlüdür.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=7qHZkkgowdY

“La Gazza Ladra / The Thieving Magpie / Hırsız Saksağan” (1817) isimli iki perdelik operasının “Overture / Üvertür” kısmı oldukça ünlüdür.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=nDBzi1aHbKY (Özellikle 2 dakika 28’inci saniyeden itibaren)

*****
Saint-Saëns, Camille (1835 – 1921)
Fransız besteci, orkestra şefi, org üstadı.

“Le carnaval des animaux / The Carnival of the Animals / Hayvan Karnavalı” adlı eserinin iki bölümü tanınmıştır:
1- 13. Bölüm; “Le Cygne / The Swan / Kuğu”. Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=b44-5M4e9nI
2- 7. Bölüm “Aquarium / Akvaryum”. Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=AsD0FDLOKGA (Sinemada kullanımı için “Days of Heaven / Cennet Günleri” (1978) filmine bakınız.)

*****
Satie, Erik (1866 – 1925)
Fransız piyanist ve besteci.

“Gnossiennes” adlı piyano parçalarından ilki, “Gnossienne No.1”.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=oOTpQpoHHaw“Gymnopédies” (1888) adlı eserlerinin ilki, “Gymnopédie No.1”.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=Lvqoqjwfv-c
*****
Schubert, Franz (1798 – 1827)
Avusturyalı besteci.

“Ellens dritter Gesang (Ellens Gesang III, D. 839, Op. 52, No. 6) / Ellen’s Third Song / Ellen’in Üçüncü Şarkısı” (1828) adlı eseri “Ave Maria / Meryem Ana’ya Selam Duası” adıyla popüler olmuştur.


“Piano Trio No. 2 in E-flat major for piano, violin, and violoncello, D. 929 [Op. 100]”un ikinci bölümü (Andanten con moto).
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=e52IMaE-3As (Yine “Barry Lyndon” (1975) filmine göz atılabilir.)

*****
Smetana, Bedřich (1824 – 1884)
Çek besteci.

Altı senfonik şiirden oluşan “Má vlast / Vatanım” en büyük eseridir (1874-79). Bunun “Vltava / Die Moldau / The Moldau” isimli 1’inci bölümü çok meşhurdur.
*****

Strauss I, Johann (Baba, 1804 – 1849)
Avurtuyalı Romantik Dönem bestecisi.

Avusturyalı Feld Mareşal Joseph Radetzky von Radetz (1766 – 1858) şerefine bestelediği (1848) “Radetzky March, Op. 228 / Radetzky Marşı” ünlüdür.
*****
Strauss II, Johann (Oğul, 1825 – 1899)
Avusturyalı “hafif” müzik bestecisi. Daha çok dans müzikleriyle anımsanır.

“An der schönen blauen Donau, Op. 314 / The Blue Danube / Güzel Mavi Tuna’nın Kıyısında / Mavi Tuna” (1866) isimli vals müziği çok ünlüdür. Eserin uzay çağındaki kullanımı için bakınız: “2001: A Space Odyssey / 2001: Bir Uzay Macerası” (1968) filmi.

*****
Strauss, Richard (1864 – 1949)
Geç Romantik, erken Modern Dönem Alman Bestecisi.

Fredrich Nietzsche’nin aynı adlı felsefi denemesinden esinlenerek bestelediği “Also Sprach Zaratustra / Thus Spoke Zarathustra / Böyle Buyurdu Zerdüşt”senfonik şiirinin (1896) “Sunrise / Gündoğumu” adlı fanfare (giriş) bölümüçok ünlüdür. Parça ününün önemli bir kısmını, Stanley Kubrick’in yönettiği “2001: A Space Odyssey / 2001: Bir Uzay Macerası” (1968) adlı filmde ve ABD’nin Apollo uzay programında tema müziği olarak kullanılmasına borçludur. TV ve sinema yapıtlarında özellikle uzayla ilgili büyük keşif anlarının fon müziği olarak kullanılası adeta bir geleneğe dönüşmüştür.

*****

Şoştakoviç, Dimitri (Dmitri Dmitriyevich Shostakovich / Дмитрий Дмитриевич Шостакович, 1906 – 1975)

Rus besteci, piyanist.

1955 tarihli Rus filmi “Овод / Gadfly /  Büve” için bestelediği “The Gadfly Suite, Op. 97a”in “Romance” başlıklı bölümü oldukça tanınmıştır.
Sekiz bölümden oluşan “Suite for Variety Orchestra / Varyete Orkestrası İçin Süit” isimli eserinin yedinci bölümü: “Waltz 2 (in C minor and E-flat major) / Waltz No. 2 / 2 Numaralı Do minör ve Mi bemol majör Vals”. Bu parça, Stanley kubrick’in “Eyes Wide Shut / Gözü Tamamen Kapalı” (1999) filminde kullanılınca ününü arttırdı.

*****
Vaughan Williams, Ralph (1872 – 1958)

İngiliz bestecinin en meşhur eseri, çok eski bir halk şarkısından yola çıkarak 1934’te bestelediği “Fantasy on ‘Greensleves’ / ‘Greensleeves’ Üzerine Fantezi” adlı parçadır.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=e0GQceYJPdE
*****

Verdi, Giuseppe (Giuseppe Fortunino Francesco Verdi, 1813 – 1901)
“Nabucco / Nabucodonosor / Nabukednezar” adlı operasının (1844) 3’üncü perdesinin 2’inci sahnesi: “Va, pensiero / Va, pensiero, sull’ali dorate / Fly, thought, on wings of gold / Chorus of the Hebrew Slaves / İbrani Kölelerin Korosu”. Bu parça İtalya’nın ulusal birliğini kuruş döneminde (1861 ve öncesi) bir milli marşa dönüştü.
*****
Vivaldi, Antonio (1678 – 1741)
İtalyan Barok Dönem bestecisi.
En bilinen eseri aynı zamanda tüm zamanların en popüler klasik müzik eseriolan ve dört keman konçertosundan oluşan “Le Quattro Stagioni / The Four Seasons / Dört Mevsim” (1723). Her biri üçer bölümlük dört konçertonun isimleri şöyledir:
1. Concerto No. 1 in E major [Mi majör], Op. 8, RV 269, “La primavera / Spring / İlkbahar”
2. Concerto No. 2 in G minor [Sol minör], Op. 8, RV 315, “L’estate / Summer / Yaz”
3. Concerto No. 3 in F major [Fa majör], Op. 8, RV 293, “L’autunno / Autumn / Sonbahar”
4. Concerto No. 4 in F minor [Fa minör], Op. 8, RV 297, “L’inverno / Winter / Kış”
Eserin tamamı ünlü olmakla birlikte belki de en bilinen kısmı şudur:
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=aFHPRi0ZeXE (“Bahar” bölümü)
*****
Wagner, Richard (1813 – 1883)
Özellikle Cermen ve İskandinav efsanelerini konu alan operalarıyla ünlü, sık sık Nazi rejiminin serpilmesi için Alman toprağını hazırlamış olmakla suçlanan Alman besteci, orkestra şefi.

“Lohengirin” (1850) operasının 3’üncü perdesinin 1’inci sahnesindeki “Treulich geführt / Bridal Chorus / Here Comes the Bride / Gelin Korosu / İşte gelin geliyor” bölümü Hristiyan toplumlarında gelinin babası ya da başka bir aile büyüğü tarafından damadın yanına getirilişi sırasında sıklıkla çalınır.
Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=_7Su2qPT_P0 (Korolu bölüm 3 dakika 10’uncu saniyeden sonra geliyor)
“Das Rheingold / The Rhine Gold / Ren Altını” (1869) operasının “Vorspiel / Overture / Uvertür” bölümü. Bu müzik iki filmde, etkisi görüntülerle katlanarak kullanıldı: Werner Herzog’un “Nosferatu – Phantom der Nacht / Ölemeyen – Gece Hayaleti” (1979) ve Terence Malick’in “The New World / Yeni Dünya” (2005) filmleri.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=cqPdxDxL7NA

“Tristan und Isolde / Tristan ve Isolde” operasının prelüd / preludebölümü çok etkileyicidir. Bu prelüdün etkisini dörde katlayan kullanımı için Lars von Trier’in “Melancholia / Melankoli” (2011) isimli filmine bakılmalı.

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=fktwPGCR7Yw

“Die Walküre / The Valkyries / Valkirjalar” operasının 3’üncü perdesinin başındaki “Walkürenritt / Ride of the Valkyries / Valkirjaların At Sürüşü”adıyla tanınan bölümü. Daha az tanınan adıyla: “Hojotoho! Heiaha”. Bu eserin, etkisini üçe katlayan bir kullanımı için Francis Ford Coppola’nın “Apocalypse Now / Kıyamet” (1979) filmine bakınız. Filmde Amerikan helikopter filosu, hoparlörlerinden bu müziği yayınlayarak bir Vietnam köyünde sivil/gerilla kim varsa bombalar. Dinleyenlere Polonya ve / veya Vietnam’ı işgal etme isteği uyandıran müzik :))

Bağlantı: http://www.youtube.com/watch?v=FPcrqkViZKwv 

{Valkyrjalar: İskandinav mitolojisinde, savaş meydanında çarpışırken ölenlerden hangilerinin Asgard’a (tanrıların katına) götürüleceğine karar veren, kanatlı ya da kanatlı atlara binen kadın savaşçılar.}
Kaynak :http://mani-dar.blogspot.com.tr/2012/12/en-sevilen-bat-klasik-muzigi-eserleri.html

Translate »